Trulles meningar

Tillsammans med trollet Trulle leker vi in den språkliga medvetenheten och tränar barnens visuella, auditiva och motoriska förmåga.

Handlingen utspelar sig kring Trulle och hans språkstege som vi ska klättra uppför. Varje stegpinne representerar ett område – rim, meningar, ord, stavelser och ljud. Vi börjar med helheten i språket (rim och meningar) och till sist är vi framme vid ljud som är språkets minsta beståndsdel. För varje avklarad del målar vi stegpinnen och klättrar upp till nästa. Ibland klättrar vi något eller några steg tillbaka ner på stegen igen för att repetera och komma ihåg.
Vi har arbetat med rim en hel del och barnen är jätteduktiga på det. Just nu har vi klättrat upp till stegpinne nummer två och är inne på området meningar.

Förutom att vi tillsammans i olika övningar tränar på meningar och vad det är så har eleverna bland annat fått ringa in egna meningar på iPaden via projektorn.

20131021-110131.jpg

Sådana här uppgifter har vi gjort både enskilt och, som den här gången, tillsammans på iPaden via projektorn.

20131021-110223.jpg

Mvh Josefin

Annonser
Det här inlägget postades i Förskoleklass. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s